Experts in onderwijsadvies met leertechnologie

Taaldenkgesprekken met nieuwkomers

Gratis EduBite-serie

Expertdocenten: Resi Damhuis en Hanna Kuijs

NT2 en meertaligheid

primair onderwijs

online leren

Over de expertdocenten

Resi Damhuis

Resi Damhuis

Resi Damhuis is onderwijsonderzoeker, ontwikkelaar, trainer en coach. Ze werkte bij de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen. Ook was ze lector Interactie en taalbeleid aan de Marnix Academie in Utrecht. Nu is ze onder andere ambassadeur van Taaldenkgesprekken nu!

Een belangrijke vraag in haar werk: hoe kunnen leerkrachten in hun interactie met kinderen de taal- en denkontwikkeling optimaal stimuleren? Resi ontwikkelt en onderzoekt aanpakken voor het verbeteren van interactie. Het liefst samen met collega-onderzoekers en professionals uit de praktijk. Ook ontwikkelt en geeft ze trainingen.

Ze werkt in allerlei contexten: van peuters tot en met groep 8. Van moedertaalsprekers tot nieuwkomers. En gekoppeld aan verschillende schoolvakken, zoals taal, geschiedenis, wetenschap & technologie.

Hanna Kuijs

Hanna Kuijs

Hanna is nieuwkomersleerkracht en onderwijskundige. Ze begon haar onderwijsloopbaan als docent aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Maar haar professionele hart bleek in de praktijk te liggen. Dus volgde ze de PABO en ging voor de klas. Sinds 2014 is ze nieuwkomersleerkracht in Amstelveen. Daarnaast werkt ze als onderwijsadviseur in Amsterdam. 

In 2017 startte Hanna met een LOF-subsidie het project Ja, ik spreek Nederlands! Met collega’s ontwerpt ze lesactiviteiten voor nieuwkomers. Centraal staan taalfuncties en de taalmiddelen die daarvoor nodig zijn. Hoe leren nieuwkomers hun ervaringen en denkprocessen onder woorden te brengen? Taaldenkgesprekken bleken hiervoor een prachtige vorm.

Kinderen wíllen communiceren. Vanuit deze behoefte leren kinderen al doende hun moedertaal, en zo kunnen ze nu ook een nieuwe taal leren. Een taaldenkgesprek biedt hiervoor allerlei kansen: leerkracht en leerlingen denken en praten samen, de leerkracht levert rijk taalaanbod én de leerlingen worden uitgedaagd om zelf taal te produceren.

In deze gratis EduBite-serie (ook wel microcursus genoemd) gaat het over taaldenkgesprekken met nieuwkomers. Auteurs Hanna Kuijs en Resi Damhuis hebben voor de website van LOWAN materiaal ontwikkeld over dit soort gesprekken: in de EduBites vind je regelmatig directe verwijzingen naar die website.

Deze Edubite bestaat uit drie delen van elk 10 minuten. Samen vormen ze een eerste kennismaking met taaldenkgesprekken met nieuwkomers. Tegelijk bieden ze je een voorproefje van online leren, dat een vervolg kan krijgen met de EduSerie NT2 en meertaligheid: Mondelinge taaldidactiek.

voor beginnende én ervaren leraren
individuele EduBite
online: 3 x 10 minuten
afronden: binnen vier weken
gratis
direct toegang na inschrijven

Kenmerken van EduBites

z

Kijken en luisteren

Kennis ophalen door middel van een video of podcast.

i

Denken

Verdiepende literatuur en/of reflectie.

Doen

Een praktische toepassing
of opdracht in de eigen (les)praktijk.

Over taaldenkgesprekken: wat de leerling bedoelt

Actief meedoen, actief meedenken en actief meepraten. Daar gaat het om in een taaldenkgesprek. Een krachtige kwestie vormt het startpunt:
  • Je geeft een feestje in het park. Alles ligt klaar, maar opeens begint het te regenen…
  • We hebben op het nieuws gezien dat er een groep jongens vastzit in een grot in Thailand. Hoe zouden ze gered kunnen worden?

Leerlingen denken en praten in een klein groepje met elkaar en de leerkracht. Het is een echt, uitdagend gesprek: iedereen is nieuwsgierig naar wat de ander denkt. Leerlingen wisselen ideeën uit met elkaar en met jou. Ze gaan door op elkaars ideeën, bouwen deze ideeën samen verder uit. Al pratende komen ze tot nieuwe inzichten en kennis.Een taaldenkgesprek is dus geen onderwijsleergesprek. Het gaat niet om een goed of fout antwoord. Het gaat zelfs niet om correcte taal of taalfouten. Centraal staat wat de leerlingen bedoelen. Niet of ze het al in correct Nederlands kunnen zeggen. Door het uitdagende gespreksonderwerp zijn leerlingen zo gemotiveerd dat ze hun uiterste best doen om hun bedoelingen te verwoorden. Ook al kost dat in het Nederlands nog moeite. En daarmee worden ze al doende taalvaardiger.

Klaar voor inspiratie?

Registreer je in de online leeromgeving en begin direct met leren!